Behandelingen

De behandeling die bij je past

Wat voor behandeling je nodig hebt, is erg persoonlijk. Daarom kijken we bij Feelgood Psychology altijd naar jouw huidige leefsituatie. Waar sta je en waar heb je behoefte aan? In het eerste gesprek vinden we de behandelvorm die bij jou past. Misschien is dat Cognitieve Gedragstherapie gecombineerd met EMDR, misschien past een mindfulness traject nu meer bij jou. Op dit moment kun je bij ons terecht voor de volgende therapieën:

Nare gebeurtenissen effectief verwerken

Eye Movement Desentisisation and Reprocessing (EMDR) is een behandeltechniek die gericht is op het verwerken van klachten die ontstaan zijn na een nare ervaring. Soms blijft een traumatische gebeurtenis zich aan je opdringen. Bijvoorbeeld door flashbacks of nachtmerries. Als gevolg hiervan kunnen andere klachten ontstaan, zoals prikkelbaarheid, vermoeidheid en snel schrikken.

EMDR is uitgebreid wetenschappelijk onderzocht. De behandeling wordt effectief ingezet tegen klachten die ontstaan na een traumatische gebeurtenis, of bij een negatief zelfbeeld en sommige fobieën. De behandeling is vaak kortdurend. Marije Feenstra is EMDR Europe Practitioner en lid van de VEN. Ook Onno Beets is een zeer ervaren trauma behandelaar.

Aan de slag met je gedachten

Cognitieve Gedragstherapie (CGT) is een behandeling die zich richt op je gedachten en gedrag. Deze vorm van therapie wordt gebruikt voor diverse klachten, zoals depressie en angststoornissen.

In Cognitieve Gedragstherapie leer je anders tegen problemen aan te kijken. Samen met je behandelaar onderzoek je de wisselwerking tussen gedachten, gevoelens en gedrag.

Over het algemeen is cognitieve gedragstherapie een kortdurende behandeling.

Voor meer informatie (en video’s) over Cognitieve Gedragstherapie, hoe het werkt en voor welke klachten het is, kun je kijken op de website van de vereniging voor Gedrags- en cognitieve therapieën:

vgct.nl/patienteninformatie

Marije Feenstra is lid van de VGCT en Cognitief Gedragstherapeut in opleiding. 

Acceptance and Commitment Therapy (ACT)

ACT staat voor Acceptance and Commitment Therapy (Hayes, Wilson & Strosahl). Dit is een derde generatie gedragstherapie die je helpt om op een flexibele manier om te gaan met de obstakels die ze tegenkomen (Acceptance), zodat men kan blijven investeren in de dingen die ze écht belangrijk vinden (Commitment). ACT bestaat uit zes verschillende processen / vaardigheden, vaak uitgebeeld in het ACT-hexaflex:

Acceptatie: Ruimte maken voor vervelende ervaringen.

Defusie: Afstand nemen van je gedachten.

Het Zelf: Flexibel omgaan met je zelf(beeld).

Hier en Nu: Aandacht voor het Hier en Nu.

Waarden: Stilstaan bij wat je echt belangrijk vindt.

Toegewijd Handelen: Investeren in je waarden.

Deze ACT-vaardigheden zorgen er samen voor dat iemand psychologisch flexibeler wordt. Het doel van ACT is dus niet zeer het reduceren van klachten, maar het ontwikkelen van persoonlijke veerkracht. Bij ACT wordt er veel gebruikt gemaakt van metaforen en oefeningen; men ontwikkelt zo op een ervaringsgerichte manier de verschillende ACT-vaardigheden.

Werkt ACT?
ACT is erkend als evidence based therapy voor de depressieve-stoornis, verschillende angststoornissen, dwangstoornis, psychose en chronische pijn (APA, 2010). Tevens is ACT effectief gebleken bij het vergroten van het algemeen welzijn; er hoeft dus geen sprake te zijn van psychopathologie om baat te hebben bij deze therapievorm.

Bron: www.actinactie.nl

Schematherapie

Schematherapie is een nationaal en internationaal wetenschappelijk bewezen effectieve vorm van psychotherapie voor mensen met persoonlijkheidsproblematiek of andere langdurige klachten, zoals een zich herhalende depressie. Schematherapie helpt je de oorsprong van hardnekkige patronen te doorgronden en veranderen. Tijdens de behandeling wordt de invloed van ervaringen uit je jeugd op je denken en doen onderzocht. Je leert je patronen herkennen en zodanig te veranderen dat je anders gaat denken, je beter gaat voelen en dingen anders gaat doen. Je leert voelen wat je behoeften zijn en je leert hier op een gezondere manier mee om te gaan. Hierdoor zul je beter richting kunnen geven aan je leven en je relaties met anderen kunnen verbeteren. Je kunt schematherapie in verschillende vormen krijgen: individueel, in een groep of een combinatie van beide. 

Onderstaande animaties geven een korte inleiding over schematherapie.

Bron:https://www.schematherapie.nl/schematherapie

 

Leven in het hier en nu

Mindfulness betekent ‘aandachtigheid’. Door het beoefenen van mindfulness leer je je aandacht in het hier en nu te brengen. Je bent je bewust van je ervaring op dit moment en van je zintuigen.

Dit helpt bewuster te leven. Je staat als het ware ‘minder op de automatische piloot’. Mindfulness heeft toegevoegde waarde bij allerlei klachten, zoals depressie, stress en chronische pijn.

Bij Feelgood Psychology integreren we mindfulness in de behandelingen van Marije Feenstra. Zij heeft de opleiding tot mindfulness-trainer gevolgd bij het Centrum voor Mindfulness in Amsterdam. Op aanvraag bieden we ook de mogelijkheid tot het volgen van een individueel mindfulness traject. Wil je liever een groepstraining volgen? Dan kan dit bij onze partner Beyond Mindfulness.

Leefstijl-coaching

Coaching op het gebied van leefstijl kan je helpen gedragsveranderingen aan te brengen op het gebied van voeding, beweging, ontspanning, slapen, zingeving. Het kan ontzettend deze veranderingen in je eentje te maken, een professional kan hierbij helpen. Dit kan geïntegreerd in een behandeltraject of als los traject. 

Mindful parenting

Mindful parenting (opvoeden) leert je met technieken vanuit mindfulness op een meer bewuste manier om te gaan met opvoedingsstress. In het dagelijks leven met kinderen, in welke leeftijd ze ook zijn, zijn er allerlei uitdagingen. Spitsuren, grote emoties of valkuilen vanuit hoe je zelf bent opgevoed. We kunnen een individuele mindful parenting training van 8 sessies met je doorlopen of deze technieken vervlechten in je behandeling.

Marije heeft de mindful parenting teacher training gevold bij Susan Bögels.

Samen praktisch aan de slag

Private coaching en behandeling kan onder meer gericht zijn op preventie van psychologische klachten, hierbij richten we ons op het vergroten van je fysieke en mentale veerkracht om te zorgen dat je gezond blijft en kunnen we eventuele beginnende klachten in een zo vroeg mogelijk stadium aanpakken. Ook kan private coaching en behandeling gericht zijn op klachten die niet door de zorgverzekeraar vergoedt worden (denk aan onder meer: stressklachten, seksuele problemen, studieproblemen). In het geval van private coaching en behandeling worden er geen gegevens verstrekt aan de zorgverzekeraar en is er geen verwijzing nodig van de huisarts.

Zorg op afstand

E-health (emailconsulten en/of het werken aan je gezondheid in een digitale omgeving) kan in een druk bestaan een uitstekende manier zijn om het werken aan je gezondheid en ontwikkeling te kunnen integreren in je leven. Dit kan ook een mogelijkheid zijn als je verder weg woont van Amsterdam of omdat digitale afspraken om een andere reden beter bij jou passen.
De invulling van e-health kan op verschillende manieren; een behandeling of coachingstraject wat volledig plaatsvinden op basis van e-health, een andere mogelijkheid is face-to-face afspraken af te wisselen met e-health.

Al lopend tot inzicht komen

Al lopend jouw leven bespreken kan een mooie combinatie zijn tussen inhoudelijk werken aan je gezondheid en hier ondertussen ook direct mee bezig te zijn. Je beweegt letterlijk meteen meer en zorgt daarmee direct goed voor jezelf. Lopen zet je letterlijk in beweging en buitenlucht zorgt voor een verfrissende blik op dingen. Je maakt endorfine en serotonine aan door te bewegen. Het Vondelpark kan locatie zijn voor de wandelcoaching, maar dit kunnen we op jouw verzoek uiteraard aanpassen.

Kijk hier voor meer informatie over tarieven en vergoedingen.